БЪЛГАРСКАТА НОВА ГОДИНА И НЕЙНИТЕ КОЛЕДНИ МИСТЕРИИ
Гостоприемство… Традиция…
Кого си приел и в какво се изразява твоята верност?
Семейство, приятели, род и народ, какво са без верност и съпричастие?
В какво сме съпричастни и в какво сме верни един на друг?
Затова са празниците, но нека заедно да ги напълним!
Какво и Кой стои зад „полазника” – първия гост на Игнажден…
Първо да попитам, когато отиваш на гости, независимо в кой ден от годината и у кого, на какво си носител в дома, на каква сила си инструмент? И обратното – в твоя дом кого каниш – ангели или демони? Защото не говорим само за физическото ти жилище, но и за света на твоите възприятия, сетива и вътрешен живот.
Съпричастие няма, ако няма приемане. Няма свещена трапеза без свещения гост. Няма и свещен гост, ако няма Семейство. И тук не говорим за съжителството по плът, но за Духовното съпричастие между единородни.
И за да не сметнете всичко това за празно философстване, ще уточня, че не говоря в свое име (което иначе лесно се приема като мнение), но в Името на Този, който днес хлопа на вратата ви. Ако Му отворите, ще Вечеря с вас по празниците и ще освети и благо-слови всичко и всички в Дома ви, като ИСТИНСКИЯ БЛАГОДЕТЕЛ, който се има предвид в коледните традиции.
И ако по същия празничен обичай, височайшият гост (на коледа е царят на коледарите и сурвакарите) благославя всичко и всички в дома и неговото бъдеще, със заклинателни думи и ритуални действия, то как можем да го наречем и какъв ОБРАЗ да му дадем?
Нека използваме метода ГАЙД, добре познат на тези, които са запознати с трудовете и разработките на Института по Т-наука или поне са чели книгите на д-р Гайд – „Тракийското Писмо декодирано” 1,2,3,4, където подробно се обяснява прочита на артефакти по нашите земи датирани с хилядолетие преди най-древните надписи в Египет.
Свещените ритуални действия изписани на древните тракийски идеограми, по-късно пренесени в Египет и стилизирани там до добре познатите ни йероглифи, изглеждат така:
(ръка)(уста) (миро) (един) (Божествено Лице)
идеограм идеограм идеограм идеограм идеограм
където на бохарски „ръка” се чете „кх”(„ках”)
„уста” се чете „ри”(„ро”)
„осветено миро” се чете „су”
или резултатният прочит на словосъчетанието е:
Кх-ри-су = един/едно Божествено Лице
като Кхрису (Хрису) означава и„Помазан с миро”, на еврейски – „Месия”
Това означава, че Христос присъства в думи и действия, където има приемане и предаване–протичане Харизмата на Духа… Присъствието Му се проявява във и чрез другия /другите, но и от нас към тях…
Той ни учи, че ако се обичаме един другиго, както обичаме себе си, то Бог е между нас и в нас. Орфеевият завет (книга „Нави” от „Тракийските Хроники”) Го разкрива като наш Баща, Майка, но и Брат. „Защото дори негов род сме”– потвърждава св.ап. Паус в изобличението си към атинските гърци. Самият Христос в евангелието се обръща към нас: „богове сте вие…”. Междувпрочем затова в предавраамовата Вяра (същия Христос казва: „преди Авраам Аз съм…”) го наричат Елохим (мн.число), което име означава в превод „Бог на боговете”. Но кога сме „такива”? Когато сме в Семейството на Духа, защото „Мъдростта се оправдава от чадата Си”. Тук е Тайната на Човешкия Син. Тази Божествена фамилиарност се обобщава в образа на Тракийския Херос, при който култът към хероизация е подобно на новозаветното обожание на светците. Затова тайновидецът св. ап. Йоан вижда в своя Апокалипсис пресветия на светите Христос като Херос (Конник) начело на хиляди по хиляди хероси(конници). Същият Мадарски Конник, който е пазителят на българските родове, воюващ срещу демоничните им врагове.
Но защо Българската нова година е на 21 декември – зимното слънцестоене, а и изобщо коледните празници са тясно свързани с слънчевия цикъл? Даже неделята е ден на Слънцето (и възкресението) и като такъв е обявен за Господен празник още в ранно-християнските общности. Защото Името на Христос (Хрису) може да се изпише и прочете с тракийски идеограми (пренесени и стилизирани в Египет) освен по начина показа по-горе, и така:
Ако се използва по-късния египетски начин на прочит, където се комбинира идеограмното с фонетичното прочитане на йероглифите, същите могат да се прочета по следния начин:
1)(Р) (Е) (слънце) (един) (Бог)
фонетично фонетично идеограм идеограм идеограм
или резултатният прочит на словосъчетанието е:
Р-Е-слънце-един/едно-Бог=Богът-слънце РЕ
Ето, че алтернативният прочит Кхрису се оказва Ре !
Т.е. откриваме соларния (слънчевия) култ, който според византийските автори е характерен за религията на старите българи. Това е древната Вяра позната сред посветените из обширните територии между реките Дунав (Истър, а Писон е най-древното Й име зарегистрирано и в Библията като първата от 4-те реки на Рая), Нил, Тигър и Ефрат, оплодила най-древните цивилизации. Българите сме древното коренно население по нашите земи, не зависимо от нашите разселвания и завръщания в земния рай–люлката на човешката цивилизация. Това е доказано не само от езиковия и писмен анализ на родната ни реч и писменост (виж трудовете на д-р Гайд и книгите му „Тракийското Писмо декодирано” 1,2,3,4), но и от модерните ДНК изследвания. Затова е видна тази духовна приемственост от най–дълбока древност. „Раждането на Слънцето” е празник честван в соларните култове, познати сред всички народи. Дори когато говорим за историческия събитие на Рождество, показателно е поклонението на звездобройците (з-мата влъхви) пред Младенеца, доведени при Него от звездно знамение в макрокосмоса на физическата вселена.
В книгата „Арих” от сборника „Хроники на трако-българските царе”, едно от Божествените имена в монотеистичната религия на богарите е Тонг-Ра/Туонх-Ра (по специално сред тракийското племе гети/готи), който по същия начин се чете на бохарски като Възкресението Христос, но и като изгряващото Слънце (според соларната митология слънцето „умира” всяка вечер и възкръсва при изгрев). Между впрочем същия Херос (Хорус), Светия Конник, за когото говорихме по-горе, в древен Египет е известен и като „Изгряващото Слънце” (повече за възникването на египетската цивилизация от древната култура по нашите земи – в Тракийското писмо декодирано–1,2,3,4; Тракийските послания и Тракийските Хроники). Няма нищо чудно в това, че в монотеистичната религия на предците ни има множество имена на Единия Единствен Бог (както е и в юдеизма впрочем).
По важното в случая е връзката Слънце–Човек, „антроморфизацията” на външния физически космос, както е и в традицията на коледните празници. „Замъчи се Божа Майка от Игнажден до Коледа, та си роди млада Бога”. „Раждането на Слънцето” представено като евангелското събитие на раждането на Човешкия Син. Както е добре известно на изследователите на египетската космогония и теогония, Херосът/Хорус е като ипостас на Слънчевия диск, Неговото Око е Ре(слънцето). Ако Го изпишем идеограмно (йероглифно) стигаме до изписване и на друго Божеско Име в Монотеистичната Религия на Траките – Дион -Ис-Ус:
= = ИСУС (четено отгоре-надолу) или УСАРИ (четено по обратния начин) (гръцки-ОЗИРИС), според следните пиктографски знаци и тяхното произношение:
ЗНАК (ЗВУЧЕНЕ) = ЗНАЧЕНИЕ
(ИС)= ГЛЕДАМ (ВИЖДАМ)
(УС)= ВЛАСТ, МОГЪЩ (ВСЕСИЛЕН)
= (ИС) + (УС) = ИС-УС, (Всевишният)
+ =
Ти (Ди) – Даващ (Даряващ) + Он (Слънце) = Ти-Он (Ди-Он) –
Даряващ(о) Слънце
= Ди-Он + Ис-Ус =
Ди-Он-Исус, Дионисус, Дионисий
Мнозина знаят, че траките са вярвали в Бог Дионисий (Дион-Исус), но малцина, че това име означава „Даряващото-Слънце-Исус”! Не случайно траките са го отъждествявали с Бога-Слънце, известен на гърците като „Аполон”, а на Египтяните като „Ра”... (Тракийското Писмо Декодирано-3). От Дион-ай, преминава по-късно в Адонай (Господ в стария завет на Библията).
Всъщност огромно е влиянието, което оказва Египетската религия, писменост и култ-ура (производна от своя страна на древнотракийската) върху мисленето и самоопределението на еврейските племена (повече за това в книгата Нави от Тракийските Хроники). Като затворим кръгът с гръцката цивилизация, която направо си е присвоила и профанизирала трако-египетската мъдрост и духовност, можем да разберем защо толкова велика тайна се крие в това Име – ИС-УС (превъзвишено над всяко друго – както го назовава посветения Паус).
Но какво следва от всичко това?
Ако целия Слънчев физически космос е „светлата материя и енергия” на мирозданието, то Окото (светлика, както го наричат старите хора) е самото Възприятие–Субекта на Наблюдателя, който е мостът към вътрешните светове на „тъмната материя и енергия”– скритата картинка на света… Той е вътрешното Слънце (огледално съответствие на физическото слънце) и Виделина на вътрешните сетива и Разумът, който осветлява мрака на невежеството. Древните питагорейци (по-късно християнските мистици) изследват точно тази връзка между макро и микро космоса, като същност на самото познание. От това следва, че Богът на предците се проявява точно в тази „ноосфера”– свещена взаимовръзка между природа и вътрешен свят, заложена като способност в човечеството, но пробуждана единствено чрез мистерийната Вяра. Това е най-древната Вяра и Познание на Първохристиянството, очакваща и пророкуваща въплъщението и явлението на Човешкия Син. Тя принадлежи на богоизбрания богарски род и народ, на когото е била поверена, за да я опази за цялото избрано човечество.
Когато на трапезата пиете вино, сетете се, че за предците ни, то е кръвта на Божествената Лозница(Дион-Ис-Ус). Христос според евангелието от св.ап. Йоан, сам нарича себе си световната Лозница, посадена от Отец. Невидимия Божествен свят проявен във видимото. Самото ест–ество (двойно ест=Аз Съм, Който Съм) на света е проява на Твореца му. Невидимият присъства във всичко: „Той бе в света и света чрез Него стана/ев. на св. ап. Йоан 1гл./. Ето я орфическата концепция за единството между микро и макро космоса (външните и вътрешните светове):
„…понеже сам той дава на всички, и живот, и дишане и всичко; и направил е от една кръв всички народи да живеят по цялото лице на земята, като им е определил празнични времена и предели на заселищата им, за да търсят Бога, та дано биха го попипали и намерили, ако и да не е той далеч от всеки един от нас, защото в него живеем, движим се и съществуваме, …дори негов род сме.”/св.ап. Паус според Д.А./
Христос е всеприсъстващата същност на видимия външен физически свят. Явленията на външния космос са само негова сянка, както обяснява св. апостол Паус – учителят и патронът на ранно-християнските общности по нашите земи, които по-късно се наричат павликяни (по неговото име). И ето, че във всяка част и проява от видимата вселена присъства и Той. Животворящо Слънце, но и свещения Огън в домашното огнище, Трапезата и всичко на нея, но и Този, който я благославя заедно с всички в Дома… Едновременно е Сеячът на Благото (виж Христовите притча за Човешкия Син), но и самото Семе, Квачката, но и Яйцето на сътворението. А обичаите с предзнаменованията за женитба по коледните празници са проекции в света на преходното от света на Вечното, където се явява Младоженецът на човешката Душа и светата Общност. И най-накрая понеже е владетел над смъртта и света на мъртвите, Херосът, заедно със свитата от неговите братя хероси (усъвършенстваните души на праведниците), е пазител на семейната крепост, но и свързващ на една трапеза починалите свети предци и техните потомци в настоящето. Старото получава своята приемственост в Новото създание и Новия Човек, щафетата се поема от младенците… Новия Ден и Новата Година (младата Бога) се зачева на „Млад Бог” ( Млад Ден) – Единажден. Разпалва се Огненият Ден (не случайно на този ден празнуват Пламен, Огнян, Искра и т.н.). Но раждането на заченатото се явява Коледата, където се докосваме до Тайната. Семантиката на нейната обредност е същинската мистерия, която не е просто папагалско ритуализиране на бабешки обичаи, но Духовно и живо Слово, Реч, чиито Думи стават един вид теургия – сътворяване бития. Всеки детайл е слово от Словото Божие. Коледната трапеза е Божеска трапеза, около която шетат ангели в лицето на обредоизвършителите… Виното е кръвта на Божествената Лозница – Дион-Ис–Ус, Хлябът е космическото жертвоприношение на Живота Му, за да съществува света, „храната”, която дава живот на всичко… Отрупаната с плодове трапеза е образ на плодовете на Духа, на онова Добро Дърво, което Човешкия Син посади в своите ученици и поклонници, от което вътрешно изобилие следва телесното благоденствие и благополучие, а не обратното. Разпалването на домашното огнище (днес повечето хора нямат камини) е изпълването с Духа, който от една страна гори всичко нечисто, от друга– топли с любовта, състраданието и милосърдието Си…
Който не приема всичко това, нека не приема. „Да ти се не види” и „да ти се не знае” са все дълбокомислени клетви, които съвсем ясно посочват най-голямото нещастие на съвременния човек – да не вижда и не знае, това което тече зад видимото…
Но също така нека не бъдем суеверни роби на дни и месеци, на буквата на ритуала, която е празна без нашето вътрешно последование… Нека през всички дни от годината пазим стража (а не гладуване следвано от преяждане) на духовната трапеза на нашите сетива и възприятие, да каним онези добри гости, които да населяват душевния ни и духовен свят като пазители и водачи към Благото.
Да пазим сетивата, възприятията и ума си от „други” неканени гости – демоните на виртуалните заблуди и илюзии, които така умело обсебват и оскверняват вътрешния свят на съвременния човек. Преди раждане има винаги пазене и родилни мъки, както е поверието за Богородичните мъки по коледните празници, затова да не се учудваме за напрежението, натиска и изпитанията типични за тези празници. Но вместо да се караме с близките си и да търсим „почивка” в насищане на телесните си страсти и нагони, да бъдем благодарни, защото така отваряме врати за благите дарове… Да не подценяваме и презираме това, което имаме, но да го погледнем с нови очи.
Pingback: Bogari | БЪЛГАРСКАТА НОВА ГОДИНА И НЕЙНИТЕ КОЛЕДНИ МИСТЕРИИ